خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

13 گیاه آویزی زیبا برای منزل و محل کار

زمان مطالعه: 13 دقیقه

نگهداری گل و گیاه در خانه علاوه بر این‌که یک فعالیت لذت‌بخش است، می‌تواند به تصفیه‌ی هوا و ایجاد طراوت و شادابی آدم‌ها کمک کند.

با توجه به افزایش جممعیت و افزایش آپارتمان نشینی یکی از مزیت های از دست رفته آپارتمان ها نبودن حیاط و باغچه است اما اگر دوست دارید گیاهان را به خانه خود دعوت کنید اما جای خیلی کمی دارید، از فضای بالای سرتان یعنی سقف خانه استفاده کنید. چگونه؟ با آویزان کردن گیاهان آپارتمانی از سقف یا دیوار. اگر لبه‌ی کتابخانه، روی یخچال و جاهای دیگر منزل و محل کارتان هنوز خالی است، یک گیاه آویز سبز و زیبا می تواند زیبایی منزل‌تان را تکمیل کند.

تقریبا می‌توانیم بگوییم که بیش‌تر گیاهان را می‌توانید به صورت آویز نگه دارید اما تعدادی از گیاهان برای آویزشدن مناسب‌تر از بقیه هستند که ممکن است به خاطر شرایط آسان نگه‌داری یا شکل برگ‌های آن باشد.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

مطلب مرتبط: نماد و مفهوم گیاهان مختلف

گیاهان آویزی مناسب برای داخل آپارتمان

در این مقاله 13 گل آویزی مناسب برای استفاده در فضاهای خالی محل زندگی و کارتان معرفی می‌کنیم تا از میان آن‌ها بتوانید مناسب‌ترین گیاه را انتخاب کنید.

1- گیاهان هوازی (تیلاندزیا)

گیاه هوازی تیلاندسیا

اگر فضای خیلی کمی دارید و دوست ندارید گیاهان با برگ‌های بزرگ را انتخاب کنید، گیاه هوازی را به عنوان یک انتخاب خوب درنظر بگیرید. مهم‌ترین تفاوت آن‌ها این است که بدون خاک رشد می‌کنند و مراقبت کمی لازم دارند. این گیاه رطوبت دوست است و لازم است برای آبیاری به آن آب را اسپری کنید. گیاه هوازی به حیوانات خانگی آسیبی نمی‌رساند.

محل مناسب برای نگه‌داری: گیاه هوازی را در جایی آویزان کنید که نور کافی و غیرمستقیم داشته باشد و هوا در آن جریان داشته باشد. نزدیک پنجره یکی از محل‌های خوب برای نگه‌داری از گیاه هوازی است. ظرف نگه‌داری آن باید سوراخ داشته باشد تا جریان هوا به خوبی برقرار شود.

2- سینگونیوم

هر برگ قلبی شکل سینگونیوم، روی یک ساقه قراردارد و به همین دلیل اگر ساقه بلندشود، برگ‌ها هم به صورت آویز خواهند شد. این گیاه در رنگ‌های سبز، صورتی و زرشکی تیره موجود است.سینگونیوم‌ یک گیاه مناسب برای آویزان کردن از سقف است.

3- سرخس لانه پرنده

سرخس لانه پرنده

این گیاه به صورت طبیعی و در جنگل، زندگی وابسته به درختان دارد و برای تغذیه به گیاهان و درختان دیگر می‌چسبد. شکل برگ‌های این گیاه به مقدار نوری بستگی دارد که دریافت می‌کند. اگر مدت زیادی مقابل نور خورشید باشد، برگ‌هایش جمع می‌شود و اگر مدت کمی مقابل آن باشد برگ‌هایش صاف می‌گردد.

توصیه می‌کنیم که آن را مقابل نور زیاد نگذارید و بهتر است نور دریافتی آن کم باشد. این گیاه از جنگل‌های استوایی می‌آید پس رطوبت را بسیار دوست دارد.

محل مناسب برای آویزان‌کردن: محیط حمام و دستشویی برای این گیاه بسیار مناسب است و مقدار رطوبت مورد نیازش را تامین

4- سرخس برگ شمشیری

این نوع سرخس زیبا هم مثل بقیه‌ی سرخس‌ها رطوبت‌ دوست است اما می‌تواند شرایط رطوبتی کم‌تر را هم تحمل کند. برگ‌های بلند و زیبای سرخس وقتی که آویزان می‌شود به خوبی زیبایی‌ش را نشان می‌دهد.

این گیاه به خوبی هوا را تصفیه می‌کند و برای حیوانات سمی نیست. سرخس به آبیاری منظم نیاز دارد و نمی‌تواند خشکی خاک را تحمل کند. این گیاه به صورت کوکداما سرخس نیز قابل تهیه و نصب می باشد.

محل مناسب برای آویزان‌کردن: اتاق‌خواب، اتاق پذیرایی و محل‌های مرطوب مثل آشپزخانه و حمام اگر پنجره داشته‌باشند، برای سرخس بسیار مناسبند .آن را نزدیک به سقف آویزان نکنید و محلی را انتخاب کنید که جریان هوای مناسب وجود داشته باشد.

5- آکالیف

گلدان آکالیف

این گیاه زیبا رشد سریعی دارد و اگر از آن مراقبت کافی صورت بگیرد، می‌تواند به آسانی رشد کند. این گیاه گل‌های قرمزرنگی دارد که بعد از مدتی داخل‌شان پر از تخم گل‌های بسیار ریز می‌شود. هرس کردن گیاه باعث می‌شود که شاخه‌های جدید تولید کند و به رشدش ادامه‌ می‌دهد.اگر دوست‌دارید گیاه آپارتمانی گل‌دار در محل زندگی‌تان داشته باشید،‌ تاج خروسی را فراموش نکنید.

محل مناسب برای نگه‌داری: این گیاه به نور متوسط و آبیاری کامل نیاز دارد. به دلیل عرض زیادش، آن را در محل‌های پررفت و آمد آویزان نکنید.

6- پتوس

این گیاه زیبا با برگ‌های سبز و براقش  یک آویز خوب به حساب می‌آید. پتوس از جمله گیاهان آپارتمانی محبوب است که به نور متوسط و کم  نیاز دارد و به مراقبت چندانی احتیاج  ندارد. پتوس به راحتی با قرار دادن شاخه در آب تکثیر می‌شود و برای تازه‌کارها گیاهی کاملا مناسب است.

محل مناسب برای نگه‌‌داری: این گیاه به دلیل خاصیت تصفیه‌ی هوا، انتخاب خوبی برای اتاق خواب منزل به شمار می‌رود. اگر اتاق خواب‌تان نور متوسط دارد، پتوس را فراموش نکنید.

7- هدرا (پیچک انگلیسی)

هدرا انگلیسی

گیاه هدرا معمولا برای زیباترکردن نمای ساختمان‌ها و پوشاندن دیوارها استفاده می‌شود. شما هم می‌توانید با آویزان‌کردن این گیاه زیبا خانه‌تان را باطراوت‌تر از قبل کنید. برای اینکه هدرا جلوه‌ی زیباتری داشته‌باشد، ساقه‌های آن را کوتاه یا جمع نکنید و اجازه دهید از آویز و گلدان بیرون بریزد. این گیاه به نور و آبیاری متوسط نیاز دارد.

محل مناسب برای نگه‌داری: فضاهای باز و بزرگ برای این گیاه مناسب است چون ساقه‌های آن می‌توانند بسیار بلند شوند.

8- پپرومیا

گیاه پپرومیا دوست‌داشتنی برگ‌های قلبی‌شکلی دارد که به رنگ‌های سبز، قرمز، خاکستری و کرمی وجود دارند. این گیاه به آب و مراقبت زیادی نیاز ندارد اما بهتر است در جایی با نور متوسط قرار بگیرد. شکل زیبای برگ‌های پپرومیا می‌تواند یک موضوع جالب برای گفت‌و‌گو باشد.

محل مناسب برای نگه‌داری: این گیاه رطوبت را دوست دارد ، آشپزخانه های پر نور می تواند محیطی بسیار مناسب برای نصب این گیاه باشد. ترجیحا در ارتفاع بالا آویزان شود و آن را دور از نور مستقیم خورشید قراردهید.

9- گندمی (عنکبوتی)

گیاه گندومی یا عنکبوتی

گیاه گل گندم به نور و آبیاری کم احتیاج دارد، نگه‌داری از آن آسان است و خوش‌بختانه برای حیوانات خانگی سمی نیست. گندمی برگ‌های باریک و بلندی دارد که به طور طبیعی اطراف گلدان می‌ریزد و به همین دلیل بهترین روش قراردادن آن با استفاده از آویز است.

محل مناسب برای آویزان کردن: این گیاه زیبا به دلیل شکل برگ‌هایش فضای زیادی را می‌گیرد به همین دلیل برای جاهایی مناسب است که رفت و آمد در آن کم باشد. بهتر است گلدان را در سبدی بزرگ‌تر آویزان کنید تا مانع آویزان‌شدن بیش ازاندازه‌ی برگ‌های بلندش شود.

10- سرخس شاخ گوزنی

گیاه سرخس شاخ گوزنی یکی از زیباترین انواع سرخس است چون برگ‌های سبز بزرگ و شبیه به شاخ گوزن دارد. این گیاه را می‌توانید روی چوب هم پرورش دهید چون زندگی انگلی دارند. لازم است این گیاه در محلی قرار بگیرد که جریان هوای خوب دارد و  به مقدار زیادی نور غیرمستقیم خورشید نیاز دارد.

محل مناسب برای نگه‌داری: محل مرطوب و پرنور مانند آشپزخانه محل مناسبی برای این گیاه زیباست.

11- ساکولنت غوره‌ای

غوره ای

ساکولنت غوره ای زیبا با برگ‌های خاص و متفاوتش یکی از گیاه‌های خوب برای آویزان کردن است. می توان این گیاه را به صورت کوکداما دیزاین کرده و آویز نمایید. ساکولنت غوره‌ای به نورکامل، خاک مخصوص ساکولنت با زهکشی خوب و آبیاری کم نیاز دارد.

محل مناسب برای آویزان‌کردن: جای پرنور مثل نزدیکی پنجره یا راهروی ورودی.

پتوس ابلق در گلدان آویز
517,000 تومان

12- اگزالیس

اگزالیس از خانواده‌ی شبدر زینتی است و با برگ‌های  بنفشش یک انتخاب خوب برای خانه‌های پرنور است. برگ‌های این گیاه زینتی متناسب با مقدار به نور باز و بسته می‌شوند. اگزالیس به آبیاری متوسط نیاز دارد و هوای خنک را می‌پسندد.

محل مناسب برای آویزان‌کردن: نزدیک پنجره‌هایی که با پرده‌ی نازک ‌پوشیده شده است تا از نور مستقیم آفتاب در امان بماند.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

13- تراریوم‌ها

تراریوم آویز

تراریوم یا باغ شیشه‌ای از یک محفظه‌ی شیشه‌ای، خاک و گیاهان کوچک درست شده‌است که جای زیادی را اشغال نمی‌کند و به مراقبت زیادی نیازندارد. تراریوم‌هایی که محفظه‌ی آن‌ها جایی برای آویزان کردن دارد، گزینه‌ی بسیار خوبی برای فضا‌های کوچک هستند.

محل مناسب برای نگه‌داری: تراریوم‌ها به نور کافی و غیرمستقیم نیازدارند پس بهتراست آن‌ها را در نزدیکی ‍پنجره‌ آویزان کنید.

مطلب مرتبط: روش ساخت و نگهداری از انواع تراریوم‌ها

چند نکته برای آویزان کردن گلدان گیاهان

روش‌های مختلفی برای آویزان‌کردن گیاهان در داخل آپارتمان وجود دارد. یکی از آن استفاده از کوکداما و کاشتن گیاه‌ موردنظرتان داخل کوکداما است. راه دیگر استفاده از آویزهای قلاب‌بافی است. گلدان در پایین این آویزها قرار می گیرد و محل مخصوصی برای وصل کردن قلاب دارد. می‌توانید از آویزهایی با رنگ‌های مختلف و گلدان‌های جالب استفاده کنید تا حال و هوای منزل و محل کارتان عوض شود.

از گلدان های سفالی برای گیاهانی استفاده کنید که به آبیاری زیاد حساس هستند. چون این گلدان‌ها آب را از خودشان به سرعت عبور می‌دهند.

برای خرید گلدان آویز برای گیاه تان، گلدان‌هایی با دهانه‌ی بزرگ باعث می‌شوند برگ‌ها روی گلدان بیفتند و به صورت نیمه افقی آویزان شوند  در عوض گلدان‌های باریک و بلند باعث می‌شوند که برگ‌ها به صورت عمودی‌تر آویزان شوند.

و نکته‌ی آخر این‌که اگر گیاه‌تان برگ‌های ‌آویز بلندی دارد، باید آن را در ارتفاع بالاتری آویزان کنید و اگر گیاه برگ‌های کوچک و کوتاه دارد، آن را در ارتفاع پایین‌تر بیاویزید.

ما برای طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی با گیاهان سبز آماده مشاوره و ارائه سرویس به شما عزیزیان می باشیم برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه خدمات طراحی دکوراسیون داخلی با گیاهان مراجعه کنید.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم 13 گیاه آویزی زیبا برای منزل و محل کار را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از خدمات باغبانی در تهران گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

اگر سوالی هم در رابطه با انتخاب گیاه مناسب یا روش نگهداری و یا … داشتید می توانید زیر همین پست کامنت بگذارید تا کارشناسان ما به شما پاسخ دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

منابع استفاده شده:

tipsbulletin | mydomaine | proflowers | apartmenttherapy

چه گیاهانی برای آویز کردن مناسب هستند؟

گیاه هوازی تیلاندسیا
گیاهان هوازی گیاهانی عالی با میزان رسیدگی پایین هستند و چون بدون خاک رشد می‌کنند، تقریبا در هر محیطی می‌توانند دوام بیاورند. تیلاندسیا را در محیطی با گردش هوای خوب و نور فراوان قرار دهید. می‌توانید او را در حباب‌های شیشه‌ای رو باز گذاشته و سپس آویزان کنید.
سرخس بوستون
بوستون هوای مرطوب را ترجیح می‌دهد اما می‌تواند رطوبت کم را نیز تحمل کند. برگ‌های آویزان و بلندش، آن را به یکی از زیباترین گیاهان آویزی تبدیل کرده است. حتما گیاهان آویزی خود را دور از سقف نگه دارید تا هوا به خوبی بتواند در تمامی بخش‌های آنها گردش کند. بوستون برای تصفیه هوا بی‌نظیر است و تقریبا بدون آفت است. پس می‌توانید بدون نگرانی آنرا در اتاق خواب یا پذیرایی قرار دهید.
سدوم مورگانیوم
این گیاه آویزی، یک ساکولنت است؛ پس می‌تواند دوره‌های طولانی بدون آب را پشت سر بگذارد و به نور زیاد خورشید نیاز دارد. برگ‌های ضخیم و نوک تیز آن نشانه‌ای از خانواده ساکولنت‌هاست و برای ذخیره بیشتر آب بهینه شده است. آن را در مکانی قرار دهید که فضای کافی برای آویزان کردن برگهای بلندش داشته باشد.
پوتوس طلایی
پوتوس طلایی به لطف برگ‌های زرد و طلایی رنگش ظاهری بسیار فریبنده و زیبا دارد. فقط کافی است میزان متعادلی به آن نور بدهید تا رنگهای زیبایش را نمایان کند. پوتوس طلایی یکی از بهترین گیاهانی است که می‌توانید در اتاق خواب خود قرار دهید، چون قادر به تصفیه کردن هواست و بدین طریق به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر نفس بکشید و در شب خواب بهتری داشته باشید.
پیچک
پیچک یکی از رایج‌ترین گیاهان آویزی است که آن را بسیار در دیوار خارجی خانه‌ها دیده‌اید. شما هم می‌توانید از این پیچک زیبا برای تزئین دیوارهای منزل خود استفاده کنید. این گیاه آویزی زیبا برای بخشی از منزل که میزبان مهمانان است بسیار مناسب است، زیرا تحسین هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. آن را در مکانی قرار دهید تا فضای کافی برای آویزان برگ‌هایش داشته باشد، چون برگ‌های پیچک بسیار بلند خواهند شد.
گندمی
این گیاه پر حجم، بخش زیادی از فضای عمودی و افقی اطرافش را پوشش می‌دهد. بنابراین بهترین انتخاب برای پر کردن فضاهای خالی بزرگ خانه به شمار می‌رود. گندمی اصلا سمی نیست، پس خیالتان راحت باشد.
این گیاهان، رایج‌ترین گیاهان آپارتمانی هستند که می‌توانید به عنوان گیاهان آویزی آنها را آویزان کنید. گیاهان بسیار دیگری نیز وجود دارند که برای این کار مناسبند، مانند یشم رونده، سنکیو مرواریدی، پرسیاوشان و …

بهترین محل برای آویز کردن گیاهان در خانه و محل کار کجاست؟

گلدان‌های آویزی را می‌توانید تقریبا در هر مکانی از منزل یا محل کار آویزان کنید. در واقع انتخاب مکان صحیح برای این گلدان‌ها، وابسته به نیاز گیاه داخل آنهاست.
اکثر افراد این گلدان‌ها را در ایوان منزل خود آویزان می‌کنند تا به بخش ورودی خانه رنگ و بویی دیگر ببخشند. به علاوه، ایوان فضای کافی برای آویزان کردن این گلدان‌ها دارد. مکان دقیق آویزان کردن گلدان، بستگی به این دارد که گیاه شما باید در مکانی پرنور، سایه، دمای بالا یا دمای پایین قرار بگیرد و چه میزان به آب نیاز دارد.
گیاهانی که تصفیه کننده هوا نیستند نباید در اتاق خواب آویزان شوند. در عین حال گیاهان تزئینی می‌توانند عضوی مناسب برای پذیرایی و نشیمن به شمار بروند. پس بهتر است نوع گیاه خود را تشخیص دهید و پس از بررسی نیازهای آن، مکان مناسب را انتخاب کنید.

چه گلدان‌هایی را برای گیاهان آویزی استفاده کنیم؟

امروزه انواع مختلفی از گلدان‌های آویزی در دسترس است، مانند نوع پلاستیکی خشک آن که دارای مخزنی برای آب هستند، گلدان‌های حصیری که احساسی خاکی و خانگی‌تر را منتقل می‌کنند و گلدان‌هایی که با رشته‌های سیم درست شده‌اند و برای فضاهای مدرن مناسب‌ترند.
فرقی نمی‌کند که چه جنسی را برای گلدان آویزی انتخاب کرده‌اید، بلکه مهمترین مسئله اندازه آن گلدان است.
اگر گلدان انتخابی خیلی برای گیاه کوچک باشد، آبیاری و هرس کردن باید بسیار منظم‌تر صورت بگیرد. هر چه گلدان آویزی بزرگتر، گیاه راحت‌تر!
گلدان بزرگ‌تر، آب بیشتری را در خود نگه می‌دارد؛ یعنی گیاه به رسیدگی کمتری نیاز خواهد داشت و فرصت بهتری برای رشد و بزرگ شدن در اختیارش خواهد بود. در نهایت، حتما باید در کف گلدان خزه یا الیاف نارگیل قرار دهید تا جذب و دفع آب به خوبی صورت بگیرد.
از گلدان های سفالی برای گیاهانی استفاده کنید که به آبیاری زیاد حساس هستند. گلدان‌هایی با دهانه‌ی بزرگ باعث می‌شوند برگ‌ها روی گلدان بیفتند و به صورت نیمه افقی آویزان شوند.
گلدان‌های باریک و بلند باعث می‌شوند که برگ‌ها به صورت عمودی‌تر آویزان شوند. و کاشت گیاه داخل کوکداما برای گیاهان آویزی بسیار ایده ی خوبی است.

چه راه‌هایی برای آویزان کردن گلدان در خانه وجود دارد؟

آنها را به پنجره بچسبانید.
این نوع گلدان‌ها، کوچک بوده و دارای بخش چسبنده در پشت خود هستند. گلدان چسبی برای گیاهان خوراکی بسیار مناسبند. در واقع چون گلدان دقیقا به پنجره می‌چسبد، بنابراین قطعا نور خوبی به گیاه خواهد تابید. اگر این گلدان را در آشپزخانه بگذارید، همیشه گیاهان خوراکی تازه را در دسترس خواهید داشت!
شبکه‌های دیواری بسازید.
می‌توانید با استفاده از صفحات مشبک فلزی، یک بستری برای آویزان کردن گلدان‌ها به دیوار ایجاد کنید. گلدان آویزی معمولی برای این کار مناسب است، فقط باید بست‌های فلزی محکمی بر روی آن نصب کنید تا به داربست متصل شود. بدین شکل زمین را برای قرار گرفتن اشیاء ضروری خالی می‌کنید و در عین حال گیاهان آویزی خود را به شکلی متفاوت بالا می‌برید!
آنها را از سقف آویزان کنید.
می‌توانید گیاهان آویزی خود را از سقف آویزان کنید. گلدان‌های بخصوصی برای اینکار در بازار وجود دارند.
با آهن ربا به دیوار بچسبانید.
اگر وزن گیاه شما سبک است، می‌توانید با کمک آهن ربا گلدان را به دیوار متصل کنید. این قابلیت سبب می‌شود تا هر زمان که خواستید گلدان را به راحتی جا به جا کنید. این ایده برای قرار دادن گلدان‌ها روی دیوار مقابل میز مطالعه بسیار مناسب است.
گلدان آویزی را در کیسه‌های پارچه‌ای قرار دهید.
هر کیسه پارچه‌ای مناسب این کار نیست! کیسه‌ای را انتخاب کنید که سبک، مقاوم و ضخیم باشد. این کیسه‌های گلدانی در بازار موجود هستند و مخصوص همین کار ساخته شده‌اند. اگر نتوانستید پیدا کنید، هیچ ایرادی ندارد. می‌توانید برای ایجاد تنوع، گلدان را در یک کیسه پارچه‌ای ساده قرار دهید و سپس آویزان کنید. بهتر است کیسه را خودتان بدوزید و دسته‌های آن را به اندازه‌ای که می‌خواهید گلدان آویزان باشد، بلند در نظر بگیرید.

۵ نظرات
  1. مرضیه می گوید

    خوب بود ممنون

    1. زهرا می گوید

      ما که خوشمان امد

  2. علی می گوید

    عالی بود

  3. دستجردی می گوید

    عالی بود

  4. بهروز می گوید

    مرسی اطلاعات خوبی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.