خرید انواع دسته،سبد و باکس گل با ارسال فوری

معرفی انواع گل زنبق(Iris)

زمان مطالعه: 7 دقیقه

گل زنبق در کنار گل نیلوفر از گل‌‌های ویژه‌ای بوده‌ است که از دیرباز برای گل‌آرایی مراسم مختلف مذهبی استفاده می‌شده است . این گل از زمان باستان نماد قدرت و عظمت بوده و به الهه یونانی به نام (هرا) تعلق دارد.

یونانیان باستان، زنبق را در کنار مزار مردگان می‌کاشتند و نقش‌های این گل را بر روی سنگ قبر آن‌ها حک می‌کردند. شاهان نیز گل زنبق را به یکدیگر هدیه می‌دادند و با استفاده از آن ، تاج خود را تزئین می کرده‌اند.

در اساطیر زرتشتی هم این گل حائذ اهمیت بوده است، به طوری که زنبق، گل ویژه‌ی امشاسپند اَمُرتات یا اَمرداد (بانوی نماینده جاودانگی اهورامزدا) بوده است.

اهمیت این گل به اندازه‌ای بوده است که عصاهای پادشاهی را از روی این گل می‌ساخته‌اند. مصری‌ها نیز آن را بر روی سرابوالهولی قرار می دادند که در سر عصای پادشاه قرار می‌گرفت.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

این گل سه گلبرگ دارد که هر کدام معنای خاص خود را دارند. یکی به معنای ایمان، و دوتای دیگر به معنای خرد و شجاعت است.

همچنین آیریس به خاطر رنگ‌هایی که دارد، الهه رنگین‌کمان نام گذاری شده و یکی از وظایف آن هدایت روح بانوان به سوی بهشت بوده است. و این دلیل اصلی کاشتن زنبق بر سر مزار بانوان بوده است.

گل زنبق که با نام فلور دلی (به معنای پرچم) نیز شناخته می شود، متعلق به منطقه اروپا و مدیترانه است و دویست گونه دارد که مرسوم ترین آن‌ها، هولاندیکا نام دارد.

آیریس‌ها متعلق به خانواده زنبق‌ها هستند و هم خانواده‌ی گل فریزیا، کروکوز و گلایول است.

انواع گل زنبق

۱- زنبق ریش دار
زنبق ریش دار خط برجسته‌ای به صورت کرک دارد و زنبق آلمانی مهمترین نوع از این گونه است.

این نوع در برابر سرما و خشکی مقاوم است و در نقاط گرم به صورت همیشه سبز یافت می‌شود. ارتفاع این نوع به ۲۰ الی ۵۰ سانتی متر می‌رسد. این گل در رنگ‌های بنفش، زرد، قرمز و صورتی وجود دارد و گلدهی‌ آن در اواسط بهار و اوایل تابستان است.

در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، این احتمال وجود دارد که دوبار در سال گلدهی داشته باشد.

گل زنبق و انواع آن
زنبق ریش‌دار

۲- زنبق بدون ریش
گلبرگ‌ها در این نوع صاف و بدون کرک است. ارتفاع از ۳۰ الی ۱۲۰ سانتی متر متغیر است و زنبق سیبری مهمترین این نوع است.

۳- زنبق تاج دار
این نوع گل زنبق مزین به یک تاج بوده که رنگش با رنگ گلبرگ ها متفاوت است زنبق ژاپنی مهمترین این نوع است، گلدهی زنبق ژاپنی در فصل تابستان است و در مناطق خشک مستعد رشد دارد. ارتفاع این گل حدود ۶۰ سانتی متر است.

دسته گل زنبق برای هدیه

زنبق‌های سوخ دار و انواع آن

زنبق‌های سوخ دار سه زیرمجموعه دارند که عبارتند از: زنبق‌های هلندی، انگلیسی و اسپانیایی. این نوع جهت گل شاخه بریده و تزیین باغچه استفاده می شود.
۱-زنبق انگلیسی
دارای گل‌هایی به رنگ بنفش، ارغوانی و سفید هستند. گلدهی این نوع  در اواخر بهار و اوایل تابستان است.

۲- زنبق اسپانیایی
زادگاه این گل زنبق اسپانیا و پرتقال است. این نوع به رنگ آبی، بنفش، سفید و زرد است.

زنبق اسپانیایی

۳- زنبق هلندی
این نوع زنبق از نظر رنگبندی بسیار متنوع بوده و معمولا بصورت شاخه بریده و در دسته گل‌ها از آن استفاده می‌شود.در رنگ بنفش و سفید معمولا به فروش می رسند.

نماد گل زنبق

زنبق نمادی از خرد، امید، اعتماد و دلاوری است. در قرن 16 پیش از میلاد زنبق از سوریه به مصر وارد شد و نمادهای آن توسط فراعنه مصر به عنوان نمادی از قدرت و پیروزی در طراحی‌ها استفاده شد.
در قرون وسطی نیز از این گل با نام فلور دِ لی در طراحی‌های سلطنت فرانسه استفاده می‌شد. از این نماد در طراحی لباس‌های سلطنتی، سکه‌ها و سپر‌های سربازان استفاده می‌شد.
برخی عقیده دارند سه گلبرگ این نماد به معنای اشراف، روحانیون و رعیت‌ها است.
نماد زنبق حتی در ایران و در عهد ساسانیان نیز بر روی ظروف استفاده می‌شد.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد انواع گل زنبق لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با اورژانس گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از سرویس باغبانی سیار گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

چرا زنبق گل نمی‌دهد؟

یکی از مهم‌ترین دلایل گل ندادن زنبق عدم دریافت نور کافی است. این گیاه برای گل‌دهی نیاز به نور کامل در روز دارد و در صورتی که در سایه قرار بگیرد و نور کافی دریافت نکند نمی‌تواند گل بدهد. زنبق را باید در نورگیر‌ترین مکان خانه یا باغچه نگهداری کرد.
موارد دیگری مانند کم آبی، کاشت گیاه در عمق زیاد یا نیتروژن زیاد می‌تواند باعث کاهش تعداد گل‌ها یا عدم گل‌دهی گیاه شود.

چرا برگ‌های زنبق قهوه‌ای یا زرد می‌شود؟

این مساله به خاطر بیماری‌های قارچی و باکتریایی است.
مواردی مانند آب‌دهی بیش از حد، روش اشتباه در آب‌دهی، عدم تهویه هوا، حضور بیش از حد در سایه یا زیاده روی در کوددهی می‌تواند باعث ایجاد این مشکلات شود. آب‌دهی زیاد و یا عدم تخلیه آب می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه و ایجاد قارچ شود.
همچنین آب‌دهی از بالا و خیس شدن بیش از حد برگ‌ها نیز می‌تواند برگ‌ها را دچار لکه‌های قهوه‌ای یا بی‌رنگ کند.
سعی کنید آب را از پایین و نزدیک به خاک بریزید.
حضور بیش از حد زنبق در سایه علاوه بر عدم گل‌دهی باعث کم‌رنگ شدن برگ‌های گیاه می‌شود.
کود زیاد نیز می‌تواند باعث سوختن برگ‌ها و انباشت نمک در خاک شود.

بهترین مکان برای کاشت زنبق کجاست؟

زنبق را باید در اواخر تابستان و در محلی آفتاب‌گیر کاشت. این گیاه به خاکی با زهکشی خوب و حداقل شش ساعت نور مستقیم خورشید در روز نیاز دارد.
گیاه نباید در محلی باشد که در زیر سایه گیاهان دیگر قرار بگیرد. همچنین زنبق را نباید در محلی بسیار عمیق کاشت و همین‌که ریزوم‌های گیاه در داخل خاک قرار بگیرد کافی است.

آیا زنبق به نور کامل نیاز دارد یا سایه؟

زنبق در نور کامل عملکرد بهتری دارد و می‌تواند گل بدهد. این گیاه می‌تواند نیمی از روز را در آفتاب کامل تحمل کند. بدون نور کافی این گیاه نمی‌تواند گل بدهد. شاید زنبق بتواند در شرایط کم‌نورتر زندگی کند و مشکلی برای رشد خود نداشته باشد اما نمی‌تواند انرژی لازم برای شکوفا کردن گل‌هایش را تامین کند در نتیجه تعداد گل‌های آن کم می‌شود یا در کل گل نمی‌دهد.

بهترین زمان کاشت پیاز زنبق چه زمانی است؟

ایده‌آل‌ترین زمان برای کاشت پیاز زنبق شش هفته پیش از سرمای سخت و یخبندان زمستان است. اگر در منطقه‌ای گرم زندگی می‌کنید بهتر است پیاز زنبق را در اواسط آذر یا حتی دیرتر بکارید.
اگر گیاه خود را در بیرون از خانه نگهداری می‌کنید بهتر است در سرمای زیاد و یخبندان زنبق را از داخل خاک خارج کنید و سال دیگر مجددا بکارید.

آیا باید زنبق را پیش از کاشت خیس کرد؟

بهتر است ریزوم‌های زنبق را قبل از کاشتن برای پنج الی ده دقیقه در کاسه‌ای آب به همراه چند قطره مایع ظرفشویی قرار دهید. این کار باعث آب‌رسانی مجدد به ریزوم‌های گیاه می‌شود و آن را برای کاشتن در خاک آماده می‌کند.

آیا زنبق در گلدان رشد می‌کند؟

زنبق به راحتی می‌تواند در گلدان نیز رشد کند. گلدانی با اندازه 15 الی 20 سانت برای زنبق‌های کوتاه و گلدانی حدودا 30 سانت برای زنبق‌های بلند عالی است فقط باید مطمئن شوید که گلدان سوراخ‌های تخلیه آب را داشته باشد. بعد از پایان گل‌دهی باید زنبق را تقسیم کنید و هر قسمت را در گلدان‌های جدید بکارید.

۳ نظرات
  1. افشار می گوید

    با سپاس فراوان و تقدیروتشکر ازاطلاعاتی که درمورد زنبق ارائه کردین. گرچه دامنه این بحث وسیع است اما این معلومات داده شده مفیدبود

  2. اسکیپ روم ترسناک می گوید

    واقعا عالی بود سایت بسیار خوبی دارید موفق باشید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      ممنون از وقتی که برای مطالعه مطالب گل‌سِتان می گزارید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.